صنعت ساخت و ساز بر ساخت، تخریب، نوسازی، نگهداری یا تعمیر ساختمان و زیرساخت ها متمرکز شده است و در این زمینه فعالیت دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وندور لیست ایران، این صنعت طیف گسترده ای از خدمات را در بر می گیرد. این خدمات برنامه ریزی، طراحی پلان ساختمان، نقشه برداری، انتخاب مصالح، مقاوم سازی ساختمان و حتی خدمات پایانی مثل نقاشی، گچ بری و تزئینات نمای بیرونی و داخلی ساختمان را بر عهده دارد. 
ساخت و ساز یکی از قدیمی ترین و بزرگترین صنایع در جهان محسوب می شود. ساخت و ساز به طور سنتی از زمان های بسیار قدیم یک تجارت قراردادی است که  تعداد  زیادی از مشاغل با خدمات مختلف را در بر می گیرد. اکنون صنعت ساختمان سازی یکی از بزرگترین صنایع در هر اقتصاد بزرگ است. این صنعت سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی دارد و اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم می کند. بیایید صنعت ساخت و ساز و کلیه جوانب آن را یک بار برای همیشه بررسی  کنیم تا با مفاهیم آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم. در این مقاله سعی داریم  به این پرسش پاسخ دهیم که صنعت ساختمان یا همان ساخت و ساز چیست و چگونه توسط متخصصان و نهادهای نظارتی تعریف شده است. همچنین فرصت ها و چالش های مختلف این صنعت را به تصویر می کشیم. 

تعریف صنعت ساخت و ساز

ساخت و ساز اصطلاحی عمومی است که به معنی استفاده از هنر معماری و دانش فنی برای تشکیل ساختمان ها، بناها یا سازه ها می باشد.  ساخت و ساز فرآیندهای مربوط به تحویل ساختمان ها، زیرساخت ها و تأسیسات صنعتی و فعالیت های مرتبط تا پایان عمر آنها را در بر می گیرد.  این صنعت معمولاً با برنامه ریزی، تأمین مالی، طراحی، اجرا، ساخت و ساز آغاز می شود و  کارهای تعمیرات و نگهداری و بهسازی را پوشش می دهد.

انواع ساخت و ساز 

پروسه ساخت و ساز از ابتدا تا انتها کار ساده ای نیست. ساختمان سازی همیشه به هزینه و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. اگرچه ساخت و ساز ساختمان مستلزم صرف زمان است و کار طاقت فرسایی به شمار می آید، اما نتیجه آن یک دارایی دائمی و ماندگار برای ما خواهد بود. روند ساخت و ساز ساختمان ها یک کار سیستماتیک است که توسط افراد ماهر انجام می شود. بنابراین، باید در مراحل ساخت هر ساختمانی دقت شود. قبل از برنامه ریزی، پروژه های ساختمانی ساختمان باید جنبه های مهم مراحل ساخت خانه مانند هدف ساخت، توانایی مالی و زمان را در نظر بگیرید. هر نوع ساخت و ساز نقشی اساسی در مفهوم دهی و شکل گیری این صنعت دارد. از استادیوم ها گرفته تا ایستگاه های اتوبوس، خیابان های بزرگ تا بیمارستان ها ، صنعت ساختمان سازی دنیای اطراف ما را می سازد و شکل می دهد.

ساخت و ساز خانه

وقتی خانه های جدید برای سکونت ساخته می شوند، بازسازی می شوند، به روز می شوند یا تغییر کاربری می دهند، این یکی از انواع خاص ساخت و ساز است. ساخت و ساز خانه برای جوامع امری حیاتی است زیرا باید برای ساکنان کاملاً امنیت و رفاه داشته باشد و البته سازگار با محیط زیست باشد. 

ساخت و ساز تجاری و صنعتی

ساختمان هایی که برای اهداف تجاری یا صنعتی کاربرد دارند معمولاً توسط مشاغل مختلف، ادارات، سازمان ها یا شرکت های بزرگ استفاده می شوند و نوع دیگری از ساخت و ساز هستند. این سازه های عظیم که نسبت به خانه ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند به عنوان پروژه های عمرانی بزرگ اجرا می شوند و معمولاً ساخت آنها چندین سال به طول می انجامد. قطعاً در این ساختمان های مرتفع افراد زیادی در رفت و آمد خواهند بود، بنابراین آنها باید به گونه ای طراحی شوند که کاملاً ایمن باشند.

زیرساخت ها

اجرای زیرساخت ها یعنی پی ریزی هر چیزی که به ارتباط شهرها و مناطق روستایی کمک می کند. این نوع ساخت و ساز می تواند شامل جاده ها و پل ها باشد. این نوع ساخت و ساز برای اقتصاد هر کشوری حیاتی است و مشاغل متنوعی در این حیطه مشغول به فعالیت هستند.