در اینجا به طور مفصل مراحل ساخت و ساز یک بنا مورد بحث قرار گرفته است. اول از همه با برخی از مراحل مربوط به پیش ساخت آشنا می شویم که برای شروع ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. 
زمینی مناسب انتخاب کنید
این مهمترین مرحله در ساخت ساختمان است. مکان مناسبی برای ساختمان خود را انتخاب کنید که با اهداف شما متناسب است. پیشنهاد می شود قبل از خرید زمین، در مورد منطقه یا محله مورد نظر اطلاعات کسب کنید یا از آژانس های املاک و مستغلات یا افراد مربوطه کمک بگیرید.

ساخت و ساز خانه

وقتی خانه های جدید برای سکونت ساخته می شوند، بازسازی می شوند، به روز می شوند یا تغییر کاربری می دهند، این یکی از انواع خاص ساخت و ساز است. ساخت و ساز خانه برای جوامع امری حیاتی است زیرا باید برای ساکنان کاملاً امنیت و رفاه داشته باشد و البته سازگار با محیط زیست باشد. 

ساخت و ساز تجاری و صنعتی

ساختمان هایی که برای اهداف تجاری یا صنعتی کاربرد دارند معمولاً توسط مشاغل مختلف، ادارات، سازمان ها یا شرکت های بزرگ استفاده می شوند و نوع دیگری از ساخت و ساز هستند. این سازه های عظیم که نسبت به خانه ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند به عنوان پروژه های عمرانی بزرگ اجرا می شوند و معمولاً ساخت آنها چندین سال به طول می انجامد. قطعاً در این ساختمان های مرتفع افراد زیادی در رفت و آمد خواهند بود، بنابراین آنها باید به گونه ای طراحی شوند که کاملاً ایمن باشند.

زیرساخت ها

اجرای زیرساخت ها یعنی پی ریزی هر چیزی که به ارتباط شهرها و مناطق روستایی کمک می کند. این نوع ساخت و ساز می تواند شامل جاده ها و پل ها باشد. این نوع ساخت و ساز برای اقتصاد هر کشوری حیاتی است و مشاغل متنوعی در این حیطه مشغول به فعالیت هستند.